Jeg kom hjem til Jul

En af mine yndlings julesange er “I’ll be home for Christmas” så den nynner jeg gerne, og det gjorde jeg også i går fredag den 12 December da jeg rejste hjem.

I’ll be home for Christmas
You can count on me

Første stop på vejen hjem er Bukarest/Otopeni lufthavn hvor jeg ankom kl 12:30 med taxi fra Galati efter 3½ times kørsel. Der er faktisk mindst 1 time før jeg skulle være der ifølge min tidsplan – men det er bedre at være på den sikre side.

Så snart jeg trådte ind i afgangsbygningen, hørte jeg at Czech Airlines kaldte på deres passagerer.

“Rejsende, der flyver med Czech Airlines bedes rapportere til Counter”

Jeg gik hen til skranken og her jeg fik at vide, at på grund af 1 ½ times forsinkelse på flyet til Prag, ville de om-booke min rejse.
Fordi jeg var der tidligt var de i stand til at give mig en billet via Frankfurt i stedet – med en lidt stram tidsplan, men de lovede at jeg ville være i stand til at nå det planlagte indenrigsfly Bornholm.

Jeg tror, at jeg var den eneste, de var i stand til at hjælpe, fordi jeg fik sæde 24F aller bagerst i flyet

Jeg mødte nogle andre danskere i lufthavnen, og de var rasende, fordi de skulle have fløjet med MALEV via Budapest, men flyet var blevet aflyst og MALEV havde ombooket deres billetter til Czech Airlines, men Czech Airlines nægtede at organisere en ny ombooking – det var MALEV’s problem – så de er nok først kommet hjem den 13. med SAS.

“I’ll be home for Christmas
if only in my dream ”

Der var kun ét problem: Lufthansa i Bukarest kunne ikke give mig et boarding pass til flyet til København. Det skulle laves i Frankfurt og ifølge tidsplanen vil der kun være 40 minutter i Frankfurt.

“Dette er Kaptajnen; på grund af forsinket ankomst i Bukarest vil vi have en forsinkelse på cirka 20 minutter, men vi har medvind, så vi vil være i stand til at indhente det forsømte”

Mikael! slappe af du sidder i flyet og kan nyde din tørre sandwich og rødvin.

“Dette er Kaptajnen: Jeg beklager, men vi formåede ikke at indhente forsinkelsen. Transferpassagerer skal melde sig ved nærmeste Transfer Desk når de ankommer til lufthavnen. Da vi kommer fra et ikke-Schengen-land, vil de blive transporteret med bus til paskontrollen”.

Jeg er den første ud af flyet og den første inde i den foreste bus. Jeg er den første ud igen, jeg løber op ad rulletrappen. Der er en ledig paskontrol og der er en skærm, som viser at flyveren til København er afgår fra Gate A17 men, hvor er Transfer Desken?

Løber ned af trapperne 2 etager ned. Arghh, det Frankfurt U-båd! (Frankfurt U-båd er en lang tunnel med rullende fortorv som forbinder Terminal C med A og B)
Løber på det rullende fortorv og ind i elevatoren og trykker på 2. sal-knappen.

Security check!

“Har du en computer i din kuffert?”  – Jeg har to

“Bitte, unpack both computerrrs!”

Pakke ud, gennem røntgen-apparatet og pakke sammen igen.

Hvor er Gate A17?

“Lige rundt om hjørnet, Hr”

Løber lige rundt om Europa’s største Taxfree butik.

Der er en Transfer Desk.

Er flyet til København afgået?
“Nej, det er forsinket 10 minutter. Her er dit boardingkort. Gate A17 er lige rundt om hjørnet

“Dette er det final call for passagerer til København”

Jeg er den sidste passager som stiger ombord på flyet.

Jeg kommer hjem til jul.

“Dette er Kaptajnen, undskyld forsinkelsen, men vi var nødt til at skifte fly. Til gengæld er dette et større og hurtigere fly så vi vil være i stand til at indhente forsinkelsen og lande i København til tiden “

Og hvad så?, jeg har stadig 45 minutter i København, før mit næste fly.

“Vigtig meddelelse til passagerer på vej til Bornholm. Flyet vil blive forsinket cirka 1 time på grund af tekniske problemer ”

“Hej Mikael. Velkommen hjem til Bornholm. Jeg beklager, men din kuffert er ikke kommet med. Du ved, det er fredag, det er snart jul, og rejsebureauer planlægger altid rejserne med en meget stram tidsplan “

———

PS.

Kære Cimber Air.

SAS tog røven på os passagerer da de overtog den daglige direkte rute København – Bukarest og sløjfede 4 af de 7 ugentlige afgange inklusiv de 2 mest attraktive afgange: Mandag og Fredag. Vil i ikke nok genindføre den gode service og starte ruten igen?

med venlig hilsen

Mikael Boldt

Skriv en Kommentar


Din email bliver aldrig offentliggjort eller delt med andre. Obligatoriske felter er markeret med *
*
*

These HTML codes are valid: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title="">
<b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>